Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Hallie Mavis
Instructor

 

Loading Theme Customizer. Please wait...

آموزش و توسعه و آبادانی روستا

مصرف غذا برای انسان جزو نیازهای روزانه و مستمر زندگی است. تنوع قومیتی، منشا تولید گوناگونی از خوردنیها در اقصی نقاط جغرافیایی کشور است. تمدن کهن این سرزمین به مردمانش آموخته از منابع خالص گیاهی و جانوری برای پدیدآوردن مفیدترین غذاها استفاده شود

تلاش و نقش زنان روستایی در فعالیتهای اقتصادی-اجتماعی و توسعه روستایی واقعیتی انکارناپذیر است، این قشر زحمت کش و پر توان علاوه بر امور خانه به معیشت اقتصادی خانواده نیز کمک میکنند و حضور آنان دوشادوش مردان در فعالیتهای خارج از خانه، قابل مشاهده است. زنان روستا نشین تقریبا نیمی از جمعیت روستاییان کشور را تشکیل داده اند. علیرغم وضعیت نه چندان قابل مقایسه زنان در نواحی روستایی با امکانات شهری، لیکن در انجام وظایف خود کوتاهی نمیکنند. آنان علاوه بر مسؤولیت تربیت فرزندان، در امور کشاورزی و دامداری در خانواده نیز مشارکت دارند

ما همواره روستاییان را افرادی سخت کوش می انگاریم که دائماَ درحال فعالیتهای بدنی و کارهای سختی مانند کشاورزی هستند، اما در واقع بخشی از زمان روستایی به امور فرهنگی و رسومات ابا و اجدادی خویش باز میگردد، کشور ایران از تنوع اقوام مختلفی به وجود آمده که هر یک از آنها دارای ایده های بسیار خلاقانه در گذر اوقات فراغت خود از گذشته ها بودند و این رسوم را در مراسات و جشنها استفاده کرده و از آن لذت میبرند، اساساُ امور کشاورزی به طور دوره ای انجام میگیرد در نتیجه بخشی از سال به زمان برای فعالیتهای غیر اقتصادی اختصاص میابد.

بیمه را در واقع میتوان مجموعه اقدامات لازم برای تاب آوری در مقابل ریسک یا بحران دانست. بیمه (Insurance) سازوکاری است که طی آن بیمه‌گر، بنا به ملاحظاتی تعهد می‌کند که زیان احتمالی بیمه‌گذار را در صورت وقوع یک حادثه در یک دوره زمانی خاص، جبران نماید یا خدمات مشخصی را به وی ارائه دهد؛ بنابراین، بیمه یکی از روش‌های مقابله با ریسک است. بیمه همواره به عنوان چتر حمایتی خانه وار تلقی شده و آن را نه تنها هزینه به حساب نمی آورند بلکه نوعی سرمایه گذاری محسوب میگردد. امنیت همواره از نیازهای اساسی جوامع بشری بوده است که بدون آن زندگی انسان ها به مخاطره می افتد. بی شک، هیچ عنصری برای پیشرفت، توسعة جامعه و شکوفایی استعدادها مهم تر از عنصر امنیت و تأمین آرامش نیست.

شبکه تعاونیهای روستایی دارای ۲.۹۴۱ شرکت تعاونی روستایی با تعداد اعضای ۴۵۰۰۸۶۸ نفردر سطح ۵۶.۲۵۲ روستا با سرمایه ای بالغ بر ۴۴۰ میلیارد ریال بوده که این شرکتها به نوبه خود تعداد ۲۵۶ اتحادیه را در سطح شهرستان تشکیل می دهند.
این اتحادیه ها نیز در سطح هر استان تشکیل اتحادیه استانی را داده که تعداد آن تاکنون به ۲۷ اتحادیه استانی بالغ گردیده، تعاونیهای روستایی چند منظوره بوده وبه فعالیتهای مختلف خدماتی، تولیدی، بازرگانی و ترویجی می¬پردازند که این فعالیتها در راستای اهداف و سیاستهای حمایتی دولت در جهت توسعه بخش کشاورزی و حمایت از روستاییان قرار دارد

بازاریابی تولیدات روستایی مستلزم تحلیل بازارها و شبکه بازاری برای تولیدات و خدمات عمده منطقه و نیز اقداماتی برای گسترش فروش، بالا بردن ارزش تولیدات محلی و اصلاح چگونگی دسترسی به بازارها برای تولید کنندگان در نواحی دور افتاده است.
سیاستگذاران انتظارات زیادی برای اقتصاد روستایی غیر کشاورزی (RNFE) دارند. اشتغال رو به رشد و الزامات سرمایه ای اغلب کم، آن را به عنوان راهی برای رهایی از فقر نشان می هد اما شواهد موجود نشان می دهد که رشد غیر کشاورزی مزرعه فقیر به طور خودکار رخ نمی دهد، سیاست گذاران باید اقتصادهای روستایی پرجمعیت را با رشد درآمد غیرمستقیم قوی و نه صرفا اشتغال کم درآمد، تحریک کنند. علاوه بر این، دسترسی به بازارها افزایش داشته باشند، بازارهایی که مانند یک پل مهم فرصت های غیر کشاورزی را افزایش داده و در اختیار روستاییان قرار می دهد .(Haggblade, Hazell, & Reardon, 2010)